dziś: 2024-04-18

"Bohater naszych czasów"

Carska Rosja. Młody oficer Pieczorin zostaje wysłany na Kaukaz. Bardziej niż służba pochłaniają go jednak przygody z kobietami, zarówno miejscowymi, jak i rosyjskimi damami. Znudzony, niezdolny do głębszych uczuć rani nie tylko kolejne kochanki, ale także przyjaciół i siebie samego. To opowieść obnażająca tajniki rosyjskiej, melancholijnej duszy. Sam Pieczorin stał się zresztą pierwowzorem całej galerii rosyjskich bohaterów literackich: tzw. ludzi zbędnych, znudzonych egzystencją, zimnych dandysów, bez celu w życiu. Baletowa adaptacja sławnej powieści Michaiła Lermontowa, składa się – jak i literacki pierwowzór – z kilku części: Bela, Tamań, Księżna Mary, przedstawiających różne oblicza głównej postaci. W 2016 roku spektakl został nagrodzony aż trzema Złotymi Maskami - prestiżowymi rosyjskimi nagrodami teatralnymi.

tytuł oryginalny: Герой нашего времени | A Hero of Our Time
muzyka: Ilja Demucki
choreografia: Jurij Posochow
libretto: Władimir Biegiczew i Wasilij Gelcer
obsada: pierwsi tancerze, soliści, koryfeje i zespół baletowy oraz orkiestra Teatru Bolszoj
czas trwania: 160 minut

Historia moskiewskiego baletu sięga czasów carskiej Rosji (1776). Miłość rodziny carskiej do baletu zaowocowała niezwykłym rozwojem tej sztuki na dwóch najważniejszych scenach imperium – Moskwy i Petersburga. Tradycje baletowe kontynuowano w XX wieku, gdy Teatr Bolszoj stał się wizytówką całej radzieckiej sztuki baletowej. Zespół pod kierownictwem Jurija Grigorowicza, choreografa i przez ponad 30 lat dyrektora artystycznego baletu, wypracował niepowtarzalny, wręcz akrobatyczny styl. Ikonami tego stylu stały się spektakle w choreografii Grigorowicza, jak "Spartakus" czy "Romeo i Julia".

Obecnie zespołowi baletowemu Teatru Bolszoj szefuje Machar Wazijew, wcześniej dyrektor zespołów baletowych Teatru Maryjskiego w Sankt Petersburgu i mediolańskiej La Scali. Coraz częściej na scenie Bolszoj można także oglądać najsłynniejsze choreografie twórców zachodnich, od Balanchine’a po Kyliána, oraz niezwykłe rekonstrukcje wielkich XIX-wiecznych baletów, olśniewające przepychem dawnej carskiej sceny.

powrót do wydarzeń